خانه > اخبار

وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه IPhO2024:پیشرفت دانش‌بنیان فناوری بر مبنای شناخت دقیق دانشمندان از ساز و کار برهم‌کنش‌های طبیعی است

به گزارش دبیرخانه پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک، دکتر رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش ایران در مراسم افتتاحیه پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک اظهار کرد: در این جمع از فرهیختگان و علاقه‌مندان به علم فیزیک اگر بخواهم از جایگاه فیزیک در رشد و توسعه جوامع بشری سخن بگویم، گزافه گفته‌ام، کلیه شاخه‌های مهندسی نوین از درون فیزیک سربرآورده‌اند و ابزارهای پیشرفته امروزی مدیون درک عمیق و دقیق انسان از قوانین حاکم بر طبیعت است.

وی ادامه داد: همین درک است که به آدمی توان بهره‌گیری از نیروهای شگرف عالم می‌دهد، خلاقیت انسان امروزی در توسعه ابزارهای پیچیده چیزی فراتر از سعی و خطای اوست و پیشرفت دانش‌بنیان فناوری بر مبنای شناخت دقیق دانشمندان از ساز و کار برهم‌کنش‌های طبیعی است.

صحرایی در ارتباط با نقش فیزیکدان‌ها در جهان امروز عنوان کرد: مدیران جهان امروز بر نقش بی‌بدیل فیزیکدان‌ها در توسعه جهان و تعالی نحوه زندگی بشر، به خوبی آگاه هستند، تجربه‌های گذشته به برنامه‌ریزان جوامع پیشرفته نشان داده است که باید برای اندیشه دانشمندان علوم پایه و به‌ویژه فیزیکدان‌ها احترام قائل باشند.

وی افزود: ما سیاستمداران از درک زیبایی‌های آنچه فیزیکدانان درک می‌کنند، محرومیم اما برای اندیشه‌های آنان احترام قائل هستیم و به تجربه دریافته‌ایم که آنچه آنان برای ارضای حس کنجکاوی و دانش‌طلبی خود انجام می‌دهند، دیر یا زود منجر به رشد و توسعه جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند و حتی جامعه بشری می‌شود؛ بنابراین وظیفه ماست که برای آنان ابزار اندیشیدن بهتر را فراهم کنیم و جامعه را به ارزش آنچه آنان خالق آن هستند واقف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ایران در ارتباط با سابقه فعالیت در حوزه فیزیک در کشور گفت: از زمانی که نخستین دانش‌آموختگان فیزیک در کشور ما به فعالیت پرداختند، کمتر از یک قرن یعنی کمی کمتر از عمر آموزش عالی دانشگاهی در ایران می‌گذرد، اما خوشبختانه در طی زمانی کمتر از عمر سه یا چهار نسل، جامعه فیزیک ایران رشد قابل توجه کمی و کیفی داشته است و هم‌اکنون بیش از چند هزار دانش‌آموخته فیزیک در مقطع دکتری در ایران داریم و آمار رشد مقالات ایران و شاخص میانگین ارجاعات این کشور در رشته فیزیک در وضعیت قابل قبولی در مقایسه با جمعیت ایران است.

وی ادامه داد: در این میان وزارت آموزش و پرورش ایران، که عهده‌دار آموزش‌های دوره ابتدایی و متوسطه است، سهم به‌سزایی در توسعه دانش‌های بنیادی، به ویژه فیزیک بر عهده داشته است.

صحرایی با اشاره به اهمیت علوم پایه در آموزش متوسطه ایران بیان کرد: ریاضیات، فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی به‌عنوان دروس پایه از ارکان اصلی آموزش دوره متوسطه ایران هستند و به جرأت می‌توانم بگویم سطح دانش و درک عمومی دانش‌آموختگان مقطع متوسطه ایران، سطحی قابل قبول و نزدیک به استاندارد است، به‌طوری که پذیرفته شدگان ایرانی در دانشگاه‌های سراسر دنیا اغلب جزو رتبه‌های برتر محل تحصیل خود هستند.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزان آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران از دهه‌های آخر قرن گذشته میلادی به ضرورت پیوستن به رقابت‌ها و مسابقات استاندارد جهانی پی برده‌اند و به همین منظور دانش‌آموزان ایرانی پای ثابت چندین المپیاد علمی معتبر جهانی هستند.

وزیر آموزش و پرورش ایران در ارتباط با سابقه حضور ایران در المپیادهای جهانی گفت: ایران از سال ۱۹۸۸ به المپیاد جهانی فیزیک پیوست و حاصل تلاش‌های دانش‌آموزان ما در طی چهار دهه اخیر کسب ۳۶ مدال طلا، ۶۸ مدال نقره، ۳۹ مدال برنز و ۱۲ دیپلم افتخار در این رقابت‌هاست، همچنین برنده مطلق المپیاد جهانی فیزیک در سال ۱۹۹۷ از ایران بود؛ همچنین کشور ما به کرات جزو ۵ تیم یا ۱۰ تیم اول جهان بوده است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون مدال‌آوران ایرانی در المپیاد جهانی فیزیک جزو استادان برجسته این رشته در دانشگاه‌های ایران و برخی کشورهای دیگر و یا جزو چهره‌های خلاق اقتصاد و صنعت کشور ایران به حساب می‌آیند و من به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران به تک تک آنان افتخار میکنم.

صحرایی با اشاره به میزبانی ایران در المپیاد جهانی فیزیک گفت: ایران در سال ۲۰۰۷ میزبان ۷۸ کشور جهان در سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود، سپس در سال ۲۰۰۹ میزبان المپیاد نجوم، در سال ۲۰۱۷ میزبان المپیاد کامپیوتر و در سال ۲۰۱۸ میزبان المپیاد زیستشناسی بوده و گزارش‌های موجود همگی حاکی از حسن برگزاری این رویدادها و خاطره خوش شرکت‌کنندگان آن‌ها از حضور در ایران است.

وی افزود: دومین میزبانی ایران از المپیاد جهانی فیزیک قرار بود در سال ۲۰۲۳ باشد که به دلیل وقوع کوید۱۹ یک سال به تاخیر افتاد و همکاران من با اتکا به تجربیات ارزشمند برگزاری المپیادهای قبلی از حدود ۲ تا ۳ سال پیش در تدارک این رویداد هستند و من بر تلاش خستگی‌ناپذیر و عاشقانه آنها گواهی می‌دهم.

 صحرایی در رابطه با نقش آموزش و پرورش گفت: در همین مسیر، وزارت آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین پشتیبان این رویداد از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین شده است، من مفتخرم که این ماموریت تاکنون به بهترین شکل ممکن تحقق یافته است.

وی ادامه داد: در خلق این رویداد فرخنده جمع کثیری از استادان فیزیک در دانشگاه‌های مختلف ایران، تعداد قابل توجهی از دانشجویان علاقه‌مند به فیزیک و پژوهشگران جوان این رشته، این وزارتخانه و کمیته محترم برگزاری را یاری داده‌اند که به آن‌ها دست مریزاد می‌گویم.

وزیر آموزش و پرورش ایران ضمن تشکر از دست‌اندر‌کاران برگزاری المپیاد تصریح کرد: همچنین جا دارد از میزبانی گرم و صمیمانه دانشگاه صنعتی اصفهان، نقش فعالانه همکارانم در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و جمع چند صد نفره‌ از اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان پرشور این دو دانشگاه تشکر صمیمانه داشته باشم چراکه بدون کوشش این عزیزان، برگزاری چنین رویدادی آسان نبود.

وی درباره عدم حضور بعضی کشورها در المپیاد توضیح داد: متاسفانه آن‌طور که گزارش شده است، کم‌لطفی و بی‌مهری برخی از کشورها در ممانعت از حضور دانش‌آموزان کشورشان در این رویداد، پاسخ مناسبی به آن همه گذشت و فداکاری برپاکنندگان این المپیاد نبوده و ماده ۲ اساسنامه المپیاد جهانی فیزیک به کشورها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

صحرایی در ادامه گفت: ما در جایگاه خود تلاش کردیم فقط خدمت‌گزار این رویداد بوده و درصدد هیچ نوع بهره‌برداری از آن نباشیم و انتظار ما از دانشمندان و فرهیختگان کشورها این بود که آن‌ها نیز تلاش کنند المپیاد جهانی فیزیک از آسیب موج‌های سیاسی مصون بماند. 

وی خاطرنشان کرد: در پایان امیدوارم چند روزی که مهمان جمهوری اسلامی ایران هستید، جزو خوش‌ترین روزهای زندگی‌تان باشد و با زیباترین خاطرات کشور ما را ترک کنید.